Selasa, 18 Mei 2010

Simposium Pengendalian Tatatertib & Surcaj di Jabatan Peguam Negara

Simposium Pengendalian Tindakan Tatatertib & Surcaj
Terhadap Pegawai Awam, Badan Berkanun & Kerajaan Tempatan
.
17 Mei 2010
.
Jabatan Peguam Negara, Putarajaya
.
.
Satu simposium telah diadakan pada 17 Mei 2010 bagi memberikan penerangan yang jelas serta perundangan yang tepat berkaitan tindakan tatatertib dan surcaj. Program ini telag berlangsung sedari jam 8.30 pagi hingga ke jam 5.00 petang.
.
Program ini telah dimulakan dengan sesi pertama dengan tajuk "Right to be Heard" yang dikendalikan oleh En. Subramaniam a/l Govindan Nair yang merupakan seorang peguam yang berpengalaman terutamanya dalam kes-kes yang melibatkan isu undang-undang pentadbiran.
.
Sesi kedua pula dengan tajuk "Judicial Review - Its application In Disciplinary and Surcharge Cases" telah dikendalikan oleh YAA Datuk Wira Low Hop Bing. Beliau kini memegang jawatan Hakim Mahkamah Rayuan Malaysia. Beliau berpengalaman luas dalam bidang perundangan di mana sebelum dilantik menjadi hakim, beliau telah berkhidmat dalam Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan dari 1 Ogos 1970 hingga 31 Disember 1983.
.
Dalam sesi ketiga pula telah dikendalikan oleh YBhg Datin Hajah Azizah binti Nawawi yang membentangkan tajuk "Development in recent cases on disciplinary matters and surcharge" dan "The weaknesses of disciplinary and surcharge procedure". YBhg Datin Hajah Azizah Nawawi kini merupakan Ketua Bahagian Guaman di Jabatan Peguam Negara. Beliau berpengalaman luas dalam mengendalikan kes-kes sivil bagi pihak Kerajaan khususnya yang berkaitan dengan undang-undang pentadbiran.
.
Simposium ini telah dihadiri lebih 500 orang peserta di mana Majlis Perbandaran Nilai telah diwakili oleh En. Syamsul Amri bin Hj Ismail, Pengarah Undang-Undang MPN.
.
Berikut dikongsikan beberapa gambar ketika berlangsungnya simposium ini.
.
"Right to be Heard" oleh En Subramanian a/l Govindan Nair daripada Firma Guaman Tetuan Maniam Nair & CoSuasana ketika En Subramaniam menyampaikan pembentangannya YAA Datuk Wira Low Hop Bing ketika menyampaikan pembentangan "Judicial Review - Its Application In Disciplinary and Surcharge Cases"YBhg Datin Hajah Azizah Nawawi membentangkan kertas "Development in recent cases on disciplinary matters and surcharge" dan "The weaknesses of disciplinary and surcharge procedure"Suasana ketika pembentangan dijalankan
.
.
.
Disediakan oleh : EDITOR

Tiada ulasan: